S týmem TU Brno Racing, který na VUT v Brně každoročně vyvíjí a staví svou vlastní studentskou formuli pro mezinárodní soutěž Formule Student, spolupracujeme již několikátou sezónu. Naše úzké partnerství trvá již od roku 2013 a členové týmu vědí, že se na nás můžou spolehnout, i když se každým rokem jeho složení mění. Jak sami říkají, podpora ze strany partnerů je pro tým klíčová, bez jejich pomoci by svůj projekt stěží realizovali. I proto je MCAE Systems jedním z platinových partnerů.

Hlavním cílem týmu je navrhnout, zkonstruovat a testovat jednomístné závodní vozidlo, se kterým se účastní mezinárodních soutěží pořádaných po celém světě. Studenti od nás využívají 3D tiskárnu MakerBot Z18, kterou jsme jim před několika lety zapůjčili, a dnes patří mezi stálé pracovní vybavení jejich dílny. Jak sami popisují, využívají ji především k rychlé výrobě prototypů, k čemuž je primárně určena. Technologie 3D tisku zkracuje dobu vývoje různých prototypů do vozu. Je schopná přivést na svět díl prakticky libovolných tvarů, což týmu výrazně pomáhá.

Stolní 3D tiskárna MakerBot Z18 je pro práci týmu nepostradatelná, protože na ni tisknou díly, u nichž je potřeba ověřit návaznost komponent, které ještě nejsou vyrobeny, nebo mohou vytisknout zkušební díl.

Zjišťují, zda díl opravdu sedí nebo je potřeba provést úpravy, aby tak mohli předejít možným problémům při samotném sestavování monopostu. Jako materiál využívají biologicky rozložitelný PLA, určený pro 3D tiskárny MakerBot, který se snadno tiskne a díly jsou dostatečně pevné. Je také perfektní volbou pro tisk velkých objektů díky nízké tepelné roztažnosti (tisky se na podložce nekroutí) a pro tisk detailních drobných modelů.

3D tiskárna šetří studentům čas při vývoji i výrobě, protože chybějící i středně velké díly si mohou postavit během pár hodin. Díky tomu je jejich práce mnohem efektivnější.

Další využití tiskárny také není zanedbatelné. Jde zejména o tisk komponentů spalovacího motoru, které slouží pro prezentaci u sponzorů. Originální komponenty se většinou nacházejí na revizi nebo při testování na motorové brzdě. Ve výjimečných případech studenti tisknou menší formy pro laminování dílů z uhlíkových vláken, které jim 3D tiskárna postaví přes noc. Většinou jsou tyto formy pomocí frézování nevyrobitelné nebo je výroba velmi zdlouhavá a nákladná. Některé vytištěné díly zůstávají na závodním autě nastálo (např. pojistková skříň nebo držáky vstřikovačů).

V letošní sezóně se tým TU Brno Racing v souladu s nejnovějšími trendy v oblasti e-mobility pustil i do vývoje a stavby první elektrické formule
Dragona e1. Zapůjčení 3D tiskárny a 3D tisk na zakázku je jen malá část toho, co nás s týmem TU Brno Racing spojuje. Konkrétní výsledky spolupráce budou odhaleny společně s novými generacemi monopostů Dragon X a Dragon e1.